MODEL REKA BENTUK
PENGAJARAN
|
AKTIVITI
|
Analisis Pelajar
|
Mata Pelajaran
|
:
Pendidikan Kesihatan
|
Tunjang
|
:
Keselamatan Dan Kebersihan
|
Tajuk
|
:
Keselamatan Persekitaran
|
Tarikh
|
:
27 Ogos 2012
|
Masa
|
:
10.15 pagi - 10.45 Pagi
|
Tahun
|
:
5 Bestari
|
Bil.Murid
|
:
Lelaki-14 Orang
Perempuan – 6 Orang
|
|
Pernyataan Objektif
|
Pada
akhir pengajaran, murid-murid dapat:
Kognitif
- menyatakan punca-punca
berlakunya kemalangan
di taman
permainan.
Afektif - murid berasa seronok melakukan
aktiviti dengan
bertepuk tangan.
Psikomotor
- dapat melakonkan beberapa aksi
keselamatan
berdasarkan situasi
yang diberikan.
|
Pemilihan Kaedah,
Media Dan Bahan Sumber
|
Penerapan Nilai
|
:
Kerjasama
|
KBKK
|
:
Teori Kecerdasan Pelbagai
(TKP)
|
Strategi
Pengajaran
|
:
Konstruktivisme
|
Kesepaduan
|
:
Sains
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
:video,
kad gambar, lembaran
Kerja
|
|
Gunakan Media Dan
Bahan Sumber
|
LANGKAH
|
AKTIVITI
|
Permulaan
(5 minit)
|
1.
Guru menayangkan video tentang kemalangan yang sering
berlaku di taman permainan.
2.
Guru bersoal jawab dengan murid-murid.
3.
Soalan :
i.
Apakah aktiviti yang boleh dilakukan
di taman permainan?
ii.
Siapakah yang mengunjungi taman
permainan itu?
iii.
Apakah yang dilakukan oleh
kanak-kanak di taman permainan itu?
4.
Guru mengaitkan topik pembelajaran
dengan tayangan video kepada murid-murid.
|
Perkembangan
(10 minit)
|
1.
Guru membahagikan murid kepada 3 kumpulan.
2.
Setiap kumpulan mempunyai 7 orang murid.
3.
Guru akan mengedarkan kad gambar kepada setiap
kumpulan.
4.
Ahli kumpulan perlu menyenaraikan punca-punca yang
boleh menyebabkan berlakunya kemalangan di kawasan tersebut.
|
|
Libatkan Pelajar
Dalam Pembelajaran
|
LANGKAH
|
AKTIVITI
|
Kemuncak
(10
init)
|
1.
Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.
Setiap kumpulan akan dibekalkan dengan satu situasi.
3.
Murid-murid dikehendaki berbincang dalam kumpulan
masing-masing untuk memainkan peranan masing-masing berdasarkan situasi
tersebut.
4.
Kemudian, setiap kumpulan dikehendaki melakonkan watak
tersebut berdasarkan situasi yang diterima.
|
|
Menilai Dan Semak
Semula
|
LANGKAH
|
AKTIVITI
|
Penutup
(5 Minit)
|
1.
Guru membuat rumusan tentang keselamatan di taman
permainan, dapur dan jalan raya.
2.
Guru merumuskan tentang langkah-langkah keselamatan
di taman permainan, dapur dan jalan raya.
|
|
No comments:
Post a Comment