Thursday, 27 September 2012

ANALISIS RPH PKE DENGAN MODEL ASSURE

MODEL REKA BENTUK PENGAJARAN
AKTIVITI
Analisis Pelajar
Mata Pelajaran
: Pendidikan Kesihatan
Tunjang
: Keselamatan Dan Kebersihan
Tajuk
: Keselamatan Persekitaran
Tarikh
: 27 Ogos 2012
Masa
: 10.15 pagi - 10.45 Pagi
Tahun
: 5 Bestari
Bil.Murid
: Lelaki-14 Orang
  Perempuan – 6 Orang





Pernyataan Objektif
Pada akhir pengajaran, murid-murid dapat:

                Kognitif        - menyatakan punca-punca 
                       berlakunya kemalangan di taman 
                       permainan.
                  Afektif          - murid berasa seronok melakukan 
                       aktiviti dengan bertepuk tangan.
                  Psikomotor -  dapat melakonkan beberapa aksi  
                       keselamatan berdasarkan situasi     
                       yang diberikan.

Pemilihan Kaedah, Media Dan Bahan Sumber
Penerapan Nilai
: Kerjasama
KBKK
: Teori Kecerdasan Pelbagai 
  (TKP)
Strategi Pengajaran
: Konstruktivisme
Kesepaduan
: Sains
Bahan Bantu Mengajar
:video, kad gambar, lembaran
  Kerja









Gunakan Media Dan Bahan Sumber
LANGKAH
AKTIVITI
Permulaan
(5 minit)

1.    Guru menayangkan video tentang kemalangan yang sering berlaku di taman permainan.
2.    Guru bersoal jawab dengan murid-murid.
3.    Soalan :
    i.        Apakah aktiviti yang boleh dilakukan di taman permainan?
  ii.        Siapakah yang mengunjungi taman permainan itu?
 iii.        Apakah yang dilakukan oleh kanak-kanak di taman permainan itu?
4.    Guru mengaitkan topik pembelajaran dengan tayangan video kepada murid-murid.


Perkembangan
(10 minit)
1.    Guru membahagikan murid kepada 3 kumpulan.
2.    Setiap kumpulan mempunyai 7 orang murid.
3.    Guru akan mengedarkan kad gambar kepada setiap kumpulan.
4.    Ahli kumpulan perlu menyenaraikan punca-punca yang boleh menyebabkan berlakunya kemalangan di kawasan tersebut.


Libatkan Pelajar Dalam Pembelajaran
LANGKAH
AKTIVITI
Kemuncak
(10 init)



1.    Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.    Setiap kumpulan akan dibekalkan dengan satu situasi.
3.    Murid-murid dikehendaki berbincang dalam kumpulan masing-masing untuk memainkan peranan masing-masing berdasarkan situasi tersebut.
4.    Kemudian, setiap kumpulan dikehendaki melakonkan watak tersebut berdasarkan situasi yang diterima.




Menilai Dan Semak Semula
LANGKAH
AKTIVITI
Penutup
(5 Minit)




1.    Guru membuat rumusan tentang keselamatan di taman permainan, dapur dan jalan raya.
2.    Guru merumuskan tentang langkah-langkah keselamatan di taman permainan, dapur dan jalan raya.





No comments:

Post a Comment